Soběhrdy
10.1.2010
první neděle po zjevení Páně
Introit
ž 51/ Stvoř mi Bože čisté srdce,
obnov v mém nitru pevného ducha
První čtení
Ezechiel 23:28 - 35
Píseň
692 Temnou divnou mlhou bloudím
Druhé čtení
Mt 20,17-28
Kázání
J
je na cestě do Jeruzaléma. A opět řekl svým učedníkům, že Syn člověka
bude trpět. Bude vydán velekněžím a zákoníkům. Bude odsouzen na smrt.
A třetího dne bude vzkříšen. J jde do Jeruzaléma. Celý jeho život
směřuje k Jeruzalému, k místě jeho popravy i naplnění v Bohu. Kdyby
se někdo zeptal J-e, odkud a kam jde, mohl by na to odpovědět. Jeho
život měl cíl.
Je možné, že tento cíl postupně dostával jasné
kontury, přesto už od počátku byla J-ova cesta jasně dána. J celý
život slouží Bohu a ukazuje na jeho laskavost/ZÁJEM O PONÍŽENÉ, čímž
naštvává víc a víc věřících, kterým vyhovuje Bůh JAKO ŠÉF A KAMARÁD
TĚCH NAHOŘE přísný a nesmlouvavý.
Postupně, čím víc nepřátel J
měl, poznával, že tato cesta služby Bohu vede na popraviště.
Jaký
je smysl našeho života? - můžeme se ptát, když posloucháme příběh
J-e. Odkud a kam jdeme?
Víra nám ale dává na tuto nejtěžší otázku
odpověď,k té nás vede také Mt evangelium. Nacházíme přece smysl
života právě v následování JK. Protože on už předem přijal nás za
své.
Každý člověk na to ale musí přijít sám , tato zkušenost,
toto dobrovolné přijetí cesty JK nejde nijak naučit, je to věc
osobního přijetí této cesty. A navíc toto přijetí není věc
jednorázová, ale může se prohlubovat celý život. Podobně jako
učedníci se ke Kristu postupně přibližovali, nechápali, co se má
stát, a teprve až po vzkříšení pochopili.
J možná přemýšlí,
jestli bude mít dost sil, jestli bude schopen ten kalich utrpení pít
až do dna. Možná ho svírá strach.
A tu za J-em přijde matka synů
Zebedeových se svými syny, klaněla se mu a chtěla se ho na něco
důležitého zeptat. (BUDE MÍT JAKO VNÍMAVÁ MATKA POCHOPENÍ PRO OTÁZKY,
S KTERÝMI SE JŠ POTÝKÁ? jENŽE, JAK SE UKAZUJE, ONA VNÍMÁ JEN POTŘEBY
SVÝCH VLASTNÍCH SYNŮ) Co chceš? Ustanov, aby tito dva moji synové
měli místa po tvém boku ve tvém království.
Vybaví se mi vždy,
když tento oddíl čtu, typ matky, která chce pro své syny to nejlepší,
a chce to tolik, že všechno ostatní jde stranou. Ovšem to nejlepší z
lidského hlediska nemusí být to nejlepší z Božího pohledu.
Takový
typ matky nebo babičky, která se vyskytne poblíž nějakého královského
trůnu znamená většinou katastrofu. Ať to byla Agripina, matka císaře
Nerona (kterou později sám Nero nechal otrávit, protože nevydržel
její diktát) nebo mnoho dalších matek v podobné situaci. Mnohé matky
se snaží své dva syny protlačit za každou cenu na nejvýše postavená
místa.
Pročítám zrovna dějiny francké říše. Jsou to samozřejmě
dějiny vyvražďování celých rodin. (jako jakékoli jiné dějiny) Např.
vdova po zakladateli francké říše Chlodvíkovi, která se jmenovala
Chrodichilda, toužila, aby se stali synové (Theudovald a Gunthar)
jejího oblíbeného syna (Chlodomera) králi. Její oblíbený syn v té
době již nežil, padl v bitvě.
Bratři (Theuderich a Childebert)
tohoto oblíbeného syna si to uvědomili, došlo jim, že jim hrozí, že
jejich potomci se nedostanou k moci. A tak se dohodli, že obě děti
zavraždí. Podařilo se jim je chytit a poslali Chrodichildě nůžky a
meč. Nůžky znamenaly, že chlapce ostříhají, čímž by ztratili nárok na
trůn. Merovejský král nesměl být nikdy stříhán. Vlasy byly u franků
posvátné. Meč znamenal zabití. Biskup Řehoř z Tours, očitý svědek
oněch událostí – nám o tom podal barvité líčení. „Královna
se tohoto poselství zděsila a žluč jí vzkypěla hněvem, zvlášť když
viděla tasený meč a nůžky. Přemožena hořkostí a v bolesti ani
nevědouc, co říká, pravila prostě: Nebudou-li dosazeni na trůn, chci
je raději vidět mrtvé než ostříhané!“
Chlapci potom byli
bezprostředně zavražděni svými strýčky.
Co
chce Matka synů Zebedeových, Jakuba a Jana (Mk)? Sice se před J-em
velmi klaněla, ale potom ihned bez okolků řekla: ustanov, aby tito
dva moji synové byli po tvém boku.
Začala ihned J-ovi poroučet.
Třikrát J musí odrážet tyto pokusy vysvětlit BK jako hierarchický
systém běžného lidského vládnutí. Třikrát je naprosto nepochopen.
Lidi neznají nic jiného, než poddanství nebo poklonkování, otroctví
nebo bezohlednou vládu.
Jedno je jisté. Mt chtěl jasně ukázat, že
systém vládnutí běžný v tomto světě je pro kristovu církev
nepřijatelný.
Bohužel věřící to nechtěli nikdy chápat. Možná
proto to Mt musel 3x zdůrazňovat.
Přesto, že J sám tento způsob
radikálně odmítá je nepochopen jak současníky, tak následovníky.
Křesťané sami mezi sebou začali velmi brzy po J-ově smrti uplatňovat
zákony vládnutí běžné pro tento svět.
Mocní tohoto světa měli
vždy mezi křesťany čestné místo. Už Jakub, podle tradice bratr J-ův
to kritizoval pár let po J-ově smrti. *Jk 4:3 *Prosíte sice, ale
nedostáváte, protože prosíte nedobře: jde vám o vaše vášně.
Prosba
matky byla špatná. Byla za ní schovaná jen touha zaopatřit syny
velkou mocí.
Vypadá to, jakoby si synové Zebedeovi řekli, že
přece můžeme prosit o cokoli a cokoli nám bude dáno. Mnoho křesťanů
má opravdu ten pocit, že můžeme prosit o cokoli. Jsou známy příběhy,
kdy zbožná křesťanka prosí o nové boty tak usilovně, až se jednoho
dne objeví před jejími dveřmi. A přesně TAKHLE SE MATKA ZEBEDEOVCŮ
PŘIMLOUVÁ ZA SVÉ SYNY
J
ukazuje, že zbožnost, či pobožnost nebo slepá důvěra nestačí. Že to
je zaslepenost a J chce, abychom viděli. Až prohlédneme, pak budeme
vědět, za co prosit.
Víra bez pochopení a bez rozumu nestačí. Pak
bych se třeba mohl modlit za to, abych byl naftomaGnátem, protože pak
budu mít hodně peněz na dobročinné účely. Vypadá to jako chvályhodná
prosba.
J ale místo bohatství mluví o kalichu a utrpení.
Bratrům
slibuje, že budou pít kalich. Ne slávy v mesiášském království, ale
kalich utrpení. Jakub byl opravdu za Heroda Antipy uvězněn, mučen a
popraven. To byla odměna synů Zebedeových.
Čestné místo po boku
J-ově nakonec měli dva lupiči, kteří s ním byli ukřižováni. Možná až
v té chvíli to všechno Jakubovi a Janovi došlo. (a Díky Bohu, že jim
to došlo a že zůstali.)
Mt věří, že služba Syna člověka, který
dává svůj život, má větší účinek, než jakého by kdy dosáhli pohanští
vládci.
Kdo s J-em pije jeho kalich, nemůže panovat druhým,
nemůže se honosit velikými tituly. To je víra živá, kterou se nám Mt
snaží předat.
Protože i dnes > Je stále mnoho těch, kteří jako
zajatci křečovitě otročí svým tužbám po čestných místech,
bohatství, po moci - NEBO SVÉMU POCITU,ŽE MUSEJÍ ZA KAŽDOU CENU
ZABEZPEČIT SVÉ NEJBLIŽŠÍ.
J
místo odměně vyčíslitelné v penězích, mluví o výkupném, o tom, že
dává svůj život za mnohé.
TAK VYSVOBOZUJE I MATKY, SOUSTŘEDĚNÉ
NEKRTICKY NA DOBRO SVÝCH DĚTÍ, A DĚLÁ Z NICH NÁSLEDOVNICE
-TAK NÁS VYSVOBOZUJE Z TOHO, ABYCHOM SI HLEDĚLI U NĚJ A JEHO OTCE VYPROSIT COKOLI POTŘEBUJEME - jako bychom měli mít u něj protekci
Děkujeme
ti Pane, že nám otevíráš oči
abycho tě viděli, jako toho, který
vede člověka k Bohu Otci a ne toho, který nás vede
k panování nad
druhými.
Děkujeme, že tě smíme poznat jako toho, který zachraňuje
a dává život věčný.
Amen
Poslání
Židům 12:1 Proto i my, obklopeni takovým zástupem svědků, odhoďme všecku přítěž i hřích, který se nás tak snadno přichytí, a vytrvejme v běhu, jak je nám uloženo,
2 s pohledem upřeným na Ježíše, který vede naši víru od počátku až do cíle. Místo radosti, která se mu nabízela, podstoupil kříž, nedbaje na potupu; proto usedl po pravici Božího trůnu.
3 Myslete na to, co všecko on musel snést od hříšníků, abyste neochabovali a neklesali na duchu.